ico ico ico ico ico ico ico ico ico ico
wiadomości
Nabór na nowy rok szkolny 2024/25
Podręczniki na nowy rok szkolny 2023/2024.
filie
specjalizacje
Biblioteka
Statut, regulaminy, wnioski, dostępność
Procedury minimalizujące zakażenie chorobą COVID-19
Nasze sukcesy
Grafika komputerowa i multimedia
Pracownia grafiki komputerowej i multimediów znajduje się w sali 113. Uczniowie mają dostęp do 17. komputerów podłączonych do sieci. Zajęcia, dla lepszych efektów nauczania, są prowadzone w małych grupach.
grafgraf

W pracowni każdy uczeń ma dostęp do indywidualnego stanowiska komputerowego (spersonalizowanego pod konkretnego ucznia). Każde stanowisko jest wyposażone w komputer podłączony do sieci oraz tablet graficzny. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności korzystając z oprogramowania typu open source dzięki czemu rodzice nie muszą ponosić dodatkowych kosztów związanych z zakupem oprogramowania do domu. Oprogramowanie otwartoźródłowe jest uzupełniane dodatkowymi programami, które uczniowie będą poznawać w dalszych etapach edukacji. Dzięki temu uczniowie potrafią obsługiwać także komercyjne rozwiązania dostępne na rynku grafików komputerowych.

W pierwszych etapach edukacyjnych uczniowie poznają programy do grafiki rastrowej. Uczą się pracować na warstwach, poznają możliwości wykorzystywania tabletów graficznych w pierwszych projektach. Tą podstawową wiedzę nabywają na lekcjach informatyki, w pierwszym semestrze nauki. W późniejszym etapie nauczania wiedza ta jest niezbędna na specjalności "Grafika komputerowa i multimedia", którą to specjalność uczniowie mogą wybrać po drugim roku nauczania.

Na zajęciach z grafiki komputerowej uczniowie doskonalą swoje umiejętności realizując praktyczne projekty. Wykorzystują do tego głównie oprogramowanie do grafiki rastrowej. Na tym etapie tworzą pierwsze, autorskie projekty (np. alternatywne plakaty filmowe). Wykorzystują do tego programy takie jak GIMP (praca z warstwami) czy MyPaint (praca z tabletem graficznym).

pracownia

W kolejnych etapach rozwijane są umiejętności związane z grafiką wektorową. Uczniowie poznają programy takie jak Corel czy Inkscape. Uczą się projektować graficzne elementy np. okładki do książek, loga, logotypy albo foldery reklamowe. Ponadto poznają zasady jakie panują na rynku grafików komputerowych, uczą się tworzyć profesjonalne księgi znaków, projektują graficzne interfejsy do aplikacji webowych, uczą się realizować duże projekty w kampaniach reklamowych jak i poznają Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia przy zamówieniach publicznych. Najlepsi startują w konkursach (np. na koncepcję identyfikacji miasta Nysa - projekt logo, księga znaku, projekty koszulek, projekty pendrive i kart bankowych).

W międzyczasie uczniowie rozpoczynają pracę nad multimediami. Głównym celem tej części edukacji jest poznanie programów do edycji filmów. Uczniowie uczą się edytować filmy, skracać je, podkładać ścieżki dźwiękowe, montować projekty i stosować efekty specjalne. Każdy uczeń kończy szkołę z nakręconym przynajmniej jednym filmem krótkometrażowym.

W ostatnim etapie edukacyjnym uczeń poznaje programy do grafiki trójwymiarowej. Podstawowym narzędziem w naszej szkole jest Blender. To program do grafiki 3D wykorzystywany przez profesjonalnych grafików. Za pomocą silnika Blendera można tworzyć wizualizacje, animacje 3D, filmy, a nawet gry. Uczniowie poznają w pierwszej kolejności nieco zawiły interfejs programu. Później tworzą pierwsze, proste modele statyczne takie jak np. pionki do szachów. Poznają tryby edycji, uczą się stosować tekstury, przypominają sobie zasady jakie obowiązują przy tworzeniu rysunków technicznych. Na zakończenie prac z grafiką 3D każdy uczeń tworzy indywidualny, trójwymiarowy projekt graficzny (wizualizacja istniejących lub nieistniejących obiektów, krótkie animacje, symulacje fizyczne itp.)

Przykładowy film stworzony w Blenderze:





graf

Podstawowymi programami do grafiki i multimediów używanymi w naszej szkole są:

Grafika wektorowa:


- Inkscape
- Corel
- Adobe Illustrator

Grafiak rastrowa:


- GIMP
- Adobe Photoshop
- MyPaint (wersja dla artystów-malarzy)
- Krita - zamiennik Adobe Photoshopa dla artystów

Fotografia:


- RawTherapee
- Darktable (tylko Linux)
- Phatch Image Inspector
- Adobe Lightroom

Grafika trójwymiarowa:


- Blender 3D

Multimedia:


- Adobe Premiere
- Adobe After Effects
- Windows Movie Maker
- KdenLive (tylko Linux, FreeBSD lub MacOSX)
- OpenShot Video Editor (tylko Linux)
dodano dnia: 2017-01-31 08:18:18, przez:Łukasz Pawlików

Prace naszych uczniów

Zespół Szkół i Placówek Artystycznych w Nysie
ul. Grodzka 19
48-300 Nysa
tel./fax. 077 433 35 16
e-mail: oart@powiat.nysa.pl